چه تب سنجی برای شما مناسب است؟

تب سنج

 

چه تب سنجی برای شما مناسب است؟

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام بروز بیماری، داشتن یا نداشتن تب است. افزایش دمای بدن به مدت سه روز یکی از نشانه‌های اصلی ضرورت مراجعه به پزشک برای بیمار است و دمای بالاتر از 40 درجه ی سانتی‌گراد موجب تشنج در کودکان میشود. پس داشتن یک ترمومتر دقیق مسأله مهمی به شمار میرود؛ اما با توجه به انواع تب سنج‌های موجود در بازار، انتخاب یک تب سنج خوب، می‌تواند موجب سردرگمی شود.

آنچه باید بدانید…

برای کودکان کمتر از 3 سال

برای کودکان کمتر از 3 سال پیشنهاد میشود که دمای بدن از روش مقعدی اندازه گیری شود، زیرا این روش دقیق‌ترین روش اندازه گیری دمای بدن شناخته میشود. روش اندازه‌گیری زیربغلی هرچند که ساده‌ترین روش اندازه‌گیری دمای بدن محسوب میشود، اما کمترین دقت را دارد. اگر دمای بدن از روش زیربغلی بیشتر از 37 درجه ی سانتی گراد باشد، حتما باید از روش مقعدی یک بار دیگر دما را اندازه گیری کنید

برای کودکان 3 سال و بالاتر

برای کودکان در این محدوده ی سنی، سنجش دمای بدن از طریق دهان روش مناسبی است اما برخی از کودکان با قرار دادن تب‌سنج در دهان مشکل دارند و نمی‌توانند تب‌سنج را به اندازه‌ای که برای سنجش دقیق دمای بدن لازم است، در دهان نگه دارند. سنجش تب از طریق گوش روش دیگری است که میتواند در این موارد مناسب باشد. اما قرار دادن درست تب سنج در این حالت کمی نیاز به مهارت دارد و همچنین معمولا دمای اندازه‌گیری‌شده از دو گوش با هم یکسان نیست.

تب سنج های پیشانی که دمای بدن را از طریق امواج مادون قرمز منتشرشده از رگ‌های اطراف سر اندازه گیری میکند، برای کودکان بیشتر از 3 ماه قابل قبول است اما باید توجه داشته باشید که این تب سنج‌ها به‌عنوان یک وسیله تشخیص اولیه به کار می‌رود و در صورتی که دمای اندازه‌گیری شده توسط این تب‌سنج‌ها از حد معمول بالاتر باشد، حتما باید از طریق سنجش مقعدی وضعیت دقیق دمای بدن کودک بررسی شود.

برای افراد بالغ

برای این محدوده سنی، سنجش دهانی و مادون قرمز(از طریق پیشانی) روش مناسبی است

تب سنج های تماسی دیجیتال

تب سنج های تماسی دیجیتال پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین نوع تب‌سنج‌ها هستند. در خرید این تب‌سنج‌ها به دنبال نمایشگر درشت و کلید روشن و خاموش نرم باشید. این تب‌سنج‌ها معمولا در دو مدل سری خشک و قابل انعطاف موجود هستند. معمولا سری خشک برای سنجش دما از روش مقعدی، دهانی و زیر بغل قابل استفاده میشود اما همه  سری‌های قابل انعطاف برای روش مقعدی مناسب نیستند.

تب سنج های مادون قرمز

این نوع تب سنج‌ها حرارت ساتع شده از بدن را اندازه‌گیری میکنند. قرار دادن برخی از این نوع تب سنج‌ها در محل اندازه‌گیری شاید دشوار باشد اما این تب سنج‌ها میتوانند دما را در عرض 1 تا 3 ثانیه اندازه‌گیری کنند که سریع‌ترین زمان ممکن در بین تب سنج ها محسوب میشود.

 برخی از تب سنج های مادون قرمز دما را از طریق گوش می سنجند. توجه داشته باشید، در صورتی که پروب این تب سنج ها سرد باشد، دمای بدن شما را پایین تر نشان میدهند به همین خاطر برخی از مدل های این تب سنج ها یک مد گرمایش قبل از استفاده دارند.

نوع دیگری از تب سنج های مادون قرمز تب‌سنج‌های پیشانی هستند که معمولا کودکان این تب‌سنج‌ها را به تب‌سنج‌های دهانی و گوشی ترجیح میدهند. برای سنجش دما از طریق این تب سنج ها، تب سنج را به پیشانی نزدیک کنید و دکمه ی روشن دستگاه را فشار دهید و آن را نگه دارید. با این کار دو حلقه ی قرمز رنگ بر روی پیشانی ظاهر میشود؛ حالا دستگاه را کمی دور یا نزدیکتر کنید تا این دو خط بر روی هم بیفتند و همگرا شوند. در این حالت دکمه ی روشن را رها کنید تا دمای بدن نمایش داده شود.

منبع:

www.momtricks.com

www.consumerreports.org