راهنمای انتخاب گوشی پزشکی

گوشی پزشکی

راهنمای انتخاب گوشی پزشکی

وقتی که میخواهید وسیله مهمی همچون گوشی پزشکی خریداری کنید، صرفا به دنبال مدلی نیستید که فقط کار کند! بلکه به دنبال وسیله ای هستید که کیفیت صدای بالاتری داشته باشد و تجربه ی خوبی هم برای شما و هم برای بیماران شما محسوب شود. ویژگی های صوتی گوشی های مختلف با یکدیگر تفاوت های واضحی دارند.

در مورد کیفیت صوتی گوشی های پزشکی، همان اندازه که وضوح انتقال صدای بدن بیمار مهم است، حذف صداهای محیط، که شما را از تمرکز بر صدای بدن بیمار باز میدارد، اهمیت دارد. نحوه ی طراحی چست پیس، تیوب و قطعات داخل گوش در این عملکرد صوتی تاثیرگذار است.

گوشی های آکوستیک بطور معمول از قطعات زیر ساخته شده اند: قطعات داخل گوشی، دسته (بینااورال)، تیوب(شلنگ)، هد (چست پیس). در ادامه به هرکدام از این اجزا پرداخته میشود:

سرگوشی (Ear tip):

 این قطعات در دو نوع خشک و نرم ساخته میشوند. برخی از کمپانی‌ها هردو نوع را بعنوان لوازم جانبی در اختیار کاربران قرار میدهند. شما باید نوعی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با شکل کانال گوش شما دارد؛ به طوری که بتواند نویزهای صوتی محیط را حذف کند. دقت کنید که قطعات داخل گوشی قابل جدا شدن و شستشو باشند.

تیوب(شلنگ):

تیوب یا شلنگ استتوسکوپ بطور نرمال 26 تا 28 اینچ (65 تا 70 سانتی متر) طول دارند. اما انواع بلندتری هم وجود دارد که در شرایط خاص میشود از آنها استفاده کرد.

بعضی از گوشی ها دارای دو تیوب هستند که نقض دو کانال صوتی را بازی میکنند. اما اکثر گوشی ها دارای یک تیوب بزرگ هستند که دو کانال از درون این تیوب میگذرد. مدل های تک شلنگه (دارای یک تیوب) نسبت به مدل های دوشلنگه نویز کمتری را از محیط دریافت میکنند. نکته ای که در شلنگ گوشی اهمیت دارد این است که به خوبی عایق کاری شده باشد.

شلنگ هایی که ضخیم تر هستند و قطر بیشتری دارند، نسبت به شلنگ های نازکتر، بهتر عایق بندی شده اند. برای بررسی اینکه تیوب به خوبی عایق کاری شده است یا نه، قطعات داخل گوشی را در داخل گوشی قرار دهید، تیوب را بین انگشت شست و اشاره بگیرید و به آرامی مالش دهید. در صورتی که صدای این مالش را بطور واضح و قابل توجهی بتوانید بشنوید، میتوانید نتیجه بگیرید که تیوب به درستی عایق کاری نشده است و احتمالا نویز محیط دست از سر شما بر نخواهد داشت!

هد(چست پیس):

چست پیس میتواند ترکیبی از دیافراگم و بل باشد که میتوانند با توجه به نیاز، قابل تبدیل باشد. تفاوت بل و دیافراگم این است که بل صداهای با فرکانس پایین تر را دریافت کند. پیرامون دیافراگم و بل یک لاستیک به نام “ریم” قرار گرفته است که از وینیل پوشانده شده است و به این دلیل قرار داده شده است که قسمت های فلزی گوشی که سرد هستند با بدن بیمار تماس نداشته باشند.

برخی از گوشی ها، مانند گوشی های برند لیتمن از چست پیس یکطرفه ی قابل تنظیم ساخته شده اند که شما میتوانید بدون برداشتن گوشی از روی بدن بیمار، مد چست پیس را از بل به دیافراگم عوض کنید.

 

از نظر صوتی چه گوشی برای شما مناسب است؟

با توجه به نیاز و کاربری شما، ممکن است تمایز بین درجه های مختلف صوتی، تفکیک صوتی و شنیده شدن یا نشدن صداهای ضعیف دارای اهمیت نباشد اما در تشخیص های حساس، توانایی تشخیص صداهای ضعیف بااهمیت است و این مساله در انتخاب گوشی میتواند فاکتور مهمی باشد. داشتن یک مقیاس برای بررسی گستره ی صوتی گوشی های مختلف میتواند بسیار مفید باشد اما به جز برند لیتمن، کمپانی های دیگر اطلاعاتی برای مقایسه ی گوشی های مختلف از این نظر ارائه نداده اند.

گوشی الکترونیک: مزایا و معایب

مزیت اصلی گوشی های الکترونیک نسبت به گوشی های آکوستیک معمولی، قابلیت افزایش صدا تا 10 برابر یا حتی بیشتر نسبت به گوشی های پزشکی آکوستیک است. در عین حال که این مساله بزرگترین عیب این گوشی ها هم محسوب میشود! این گوشی ها در عین حال که صداهای بسیار ضعیف را تقویت میکنند، میتوانند حجم بالایی از نویز را وارد گوش شما کند و باعث آسیب به گوش شما شوند. برای مثال اگر در حین معاینه ی قفسه ی سینه ی یک کودک به یکباره او جیغ بکشد، صدا از طریق گوشی تقویت شده و میتواند به گوش شما آسیب های خطرناکی وارد کند. برخی از سازندگان گوشی های پزشکی با صامت کردن صداهایی که بیش از حد بلند باشند این مشکل را حل کرده اند.

گوشی های الکترونیکی بوسیله ی باتری تغذیه میشوند و معمولا دارای سیستم هشداری برای تمام شدن باتری هستند. برخی از مدل ها دارای مانیتور کوچکی برای نمایش میزان باتری، ضربان قلب و میزان صدا هستند. برخی از مدل های آنها حتی دارای پورت اتصال به کامپیوتر یا وسیله های الکترونیکی دیگر هستند. بعلاوه از طریق گوشی های الکترونیکی چند نفر میتوانند به صدا گوش دهند و همچنین میتوان صداهای قلب فرد را ذخیره کرد و روند صداها را در طول زمان باهم مقایسه کرد. برخی از مدل های گوشی های الکترونیکی قابلیت استفاده بصورت گوشی معمولی را نیز دارند.

منابع:

https://journals.lww.com

https://www.littmann.com

https://www.mdfinstruments.com